måndag 13 januari 2014

Suomi Tyres WXC300 2.2

För snart tio år sedan köpte jag ett par obetydligt begagnade Nokian WXC300 som ersättning för mina tidigare Nokian Extreme 296. De finsktillverkade WXC300 var lätta, problemfria och med mycket bra fäste på is och snö. Förra året sprack däcksidan sönder och det var dags att införskaffa nåt nytt. Valet föll då på Schwalbe Ice Spiker PRO som både hade fler dubb och var lättare än WXC300. Fästet var minst lika bra som Nokian men hållbarheten var betydligt sämre. Trots lång och försiktig inkörning tappade däcken fler dubb under första året än WXC300 hade gjort på hela sin livstid och dessutom ser man redan små sprickor i gummit.

Min fru har också använt WXC300 i snart tio år och i år var det dags för henne att få nya dubbdäck då hennes också är på väg att spricka i sidorna. På grund av den dåliga hållbarheten på mina nya däck tänkte jag att det var bättre att ta det säkra före det osäkra och köpa nya WXC300 till henne. Det visade sig dock när jag fick hem däcken att WXC300 är inte samma däck 2014 som det vi hade tidigare. Mönstret var detsamma men dem nya däcken var 2.2" till skillnad från de tidigare som var 2.1" och inte finsktillverkade utan tillverkade i Kina.

Den något ökade bredden innebar problem med fria utrymmet mot lås, bromsar och skärmar på fruns cykel och dessutom lyckades jag inte få däcket helt rakt utan det kastar lite i sidled när det roterar. Tror att det är dålig kvalitet vid tillverkningen som gör detta. Då däcket skrapade i låset gick det inte ha dessa däck på den cykeln utan istället fick hon mina Ice Spiker PRO och istället monterade ja de nya WXC300 på min cykel där de fick plats.

Jämför jag däcken så rullar WXC300 2.2 något tyngre än Ice Spiker PRO 2.1 vilket kan både bero på något högre vikt och något större bredd. Fästet är ungefär detsamma. Återstår att se hur hållbara de nya WXC300 är?

750g är exakt samma som tillverkaren anger.
Det andra däcket vägde 731g vilket är något lättare än tillverkarens uppgift på 750g.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar