fredag 22 februari 2013

Schwalbe Ice Spiker Pro 2.1

Nu har jag kört mer än 50 mil med mina nya dubbdäck Schwalbe Ice Spiker Pro 2.1 och det är dags att dela med sig av lite erfarenheter. Ice Spiker Pro 2.1 är utrustade med 361st aluminiumdubbar med hårdmetallkärna i vardera däck och är väl egentligen inte tänkta som pendlardäck på det sätt som jag använder dem till. Men då jag prioriterar lätta hjul och bra fäste och dessa däck är de lättaste dubbdäcken på marknaden ville jag prova dem då mina förra Nokian WXC300 hade gjort sitt och spruckit i sidan efter 7 års användning. 


Dubbdäck bör köras in försiktigt på barmark minst 50km för att minska risken att tappa några dubb. För min del hann jag köra in dem 60 km på barmark innan snön kom och vad jag sett har ingen av de 722 dubbarna ännu trillat bort. Dock var inkörningperioden ganska jobbig då ljudnivån var störande hög på barmarken och cykeln lät som en stenkross. Rullmotståndet var också högre än sommardäcken men inte besvärande. Cykeln förändrades inte heller så mycket av däcken då vikten var ungefär densamma som sommardäcken. Däcken var dock klart större i diameter än de WXC300 som jag använt tidigare så det blev trångt för skärmarna, speciellt fram. Jag var tvungen att byta framskärmen och trots det så slår skärmen emot  däcket fram om det skakar.


När det gäller greppet finns inget att klaga på och däcken biter fast bra på både is och snö. Det har mest varit bra vinterväglag men då det varit halt och isigt har jag känt mig minst lika trygg som med mina förra WXC300. Jag kör med ganska högt tryck i däcken för att jag upplevde det klart bättre med mina förra dubbdäck. Hade man lägre tryck klarade inte gummit hålla dubben vinkelrät mot marken och då försämrades fästet. Ett problem med de förra dubbdäcken var att fästet på barmark, speciellt betongplattor var ganska dåligt och så verkar fallet vara även med dessa. 

Det blir intressant att se hur många år jag kan köra på dessa, om de klarar sig 7år som de förra, då jag tror det kan vara livslängden som får stå tillbaka för den låga vikten men det får jag återkomma till. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar