Busch & Müller D-TOPLIGHT senso (Artikelnummer 328BLHR) så heter den baklampa jag använt de senaste fem åren. Den är batteridriven (2st AA) med två röda lysdioder och har inkopplingsautomatik. Det sista betyder att lampan tänds automatiskt när cykeln börjar röra på sig och det är mörkt ute och slår av sig när cykeln stått stilla i ungefär fyra minuter eller det har varit ljust lika länge. Lampans strömbrytare som sitter på undersidan har tre lägen: 0 (av), 1 (tänd) och S (senso= inkopplingsautomatik).
Automatiken har fungerat klanderfritt hela tiden så frågan är varför den överhuvudtaget har en strömbrytare. I vilka situationer vill man kunna tända eller släcka belysningen manuellt? Kanske vill man att lampan skall vara släckt när cykeln transporteras på en bil eller att den skall vara tänd om det skulle vara dimma men så ljust att automatiken inte tänder lampan. Jag har dock aldrig känt behovet av nåt annat än det automatiska läget. Tvärtom har det varit ett problem att det har gått att släcka lampan då vänliga människor mycket ofta har stängt av lampan med strömbrytaren under de minuter den har lyst efter att jag parkerat cykeln och då har lampan inte tänts när jag cyklat iväg nästa gång.
Ljusstyrkan har varit bra och man har synts bra vilket tyvärr inte är nån självklarhet med dagens diodlampor. Totalt sett har jag varit mycket nöjd med lampan men nästa gång jag byter baklampa ska jag köpa en som drivs av dynamo. Då slipper jag fundera över batteribyten eller vänliga människor som slår av min belysning.
Hejsan! Hittade hit via Kuriren där jag kommenterade. Ett tips, jag hade också problem med att hitta batterier som funkar vid kyla. Men så hittade jag lithiumbatterier. De funkade ned till -25 för mej i en halvtimme, sedan var jag hemma och då var det inte batterierna som frös.
SvaraRadera/Kennet Johansson eller alias som jag heter på kuriren
Kanske provar lithiumbatterier nästa vinter om jag inte bytt till en som drivs av dynamo då.
SvaraRadera